Otomotiv sektöründe çöküş: Fabrika kapatma ve işten çıkarma

Avrupa Otomotiv Sektörü Zor Günler Yaşıyor: Fabrika Kapatmaları ve İşten Çıkarmalar Artıyor

Avrupa’nın otomotiv sektörü, teknolojik ve jeopolitik zorluklarla mücadele ederken, üreticiler zayıf taleple başa çıkmak adına maliyetleri düşürme ve rekabet gücünü koruma yolunda fabrika kapatma ve işten çıkarma planları yapıyor.

Son yıllarda otomobil endüstrisinde Çin ve ABD kaynaklı çığır açan teknolojilerin yükselişi Avrupa’da tartışma konusu olurken, kıtanın otomotiv sektörü Çinli rakiplerin artan rekabeti ve elektrikli araçlara geçişin getirdiği yüksek maliyetlerle zorlu bir dönemden geçiyor.

Avrupa’daki otomotiv endüstrisindeki kriz, karmaşık bir etkileşimin sonucu olarak ortaya çıkarken, birçok otomotiv ve yedek parça üreticisinin fabrika kapatma ve büyük çaplı işten çıkarma açıklamaları yapıyor olması dikkat çekiyor.

Avrupa’da otomotiv üreticilerinin içine düştüğü kriz, tedarikçileri de olumsuz etkiliyor. Düşen siparişler ve artan maliyetlerle başa çıkmaya çalışan tedarikçiler, elektrikli araç talebini karşılamak adına işten çıkarmalar veya yeniden yapılanma planları yapıyor.

Bosch 5 bin 500 Kişiyi İşten Çıkaracak

Avrupa’nın otomotiv sektöründeki işten çıkarmalara bir yenisi daha eklendi. Sektörün önemli tedarikçilerinden Bosch, global ölçekte otomotiv biriminde 5 bin 500 kişiyi işten çıkarma kararı aldı. Bosch ayrıca üretim tesislerinde kısa çalışma uygulanacağını duyurdu.

Alman otomotiv ve sanayi tedarikçisi Schaeffler, 5 Kasım’da zayıf talep nedeniyle 2 bin 800’ü Almanya’da olmak üzere Avrupa genelinde toplam 4 bin 700 kişiyi işten çıkaracağını açıklamıştı. Schaeffler ayrıca Avusturya ve İngiltere’deki fabrikalarının kapatılma planlarını da kamuoyuyla paylaştı.

Avrupa’nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen, en az üç fabrikayı kapatmayı ve büyük çaplı işten çıkarmaları planladığını 28 Ekim’de duyurmuştu. Şirket, maliyetleri düşürmek adına işçilerin maaşlarında yüzde 10 kesinti talebinde bulunmuştu.

Volkswagen ile Almanya’nın önde gelen sendikası IG Metall arasında yürütülen ücret görüşmelerinde anlaşmazlık yaşanmasının ardından sendika üyesi çalışanlar, uyarı grevleri başlatmıştı. Volkswagen Grubu ayrıca Audi markasının Brüksel’deki tesisini de Şubat 2025 sonunda kapatma kararı almıştı.

Otomotiv Yedek Parça ve Tedarik Sanayisinde Kriz

İsviçre merkezli otomotiv tedarikçisi Feintool, Almanya’daki bir tesisini kapatmaya ve 200 çalışanını işten çıkarmaya hazırlandığını açıkladı. Feintool, Almanya’daki üretiminin çoğunu Macaristan’daki tesisine taşımayı planlıyor.

Fransız otomobil parçaları tedarikçisi Valeo, Avrupa çapında yaklaşık 1000 kişiyi işten çıkaracağını ve Fransa’da bulunan iki tesisini de kapatma kararı aldığını duyurdu.

Küresel otomotiv üreticisi Stellantis, İngiltere’deki bir fabrikasını kapatma planı yaptığını 26 Kasım’da duyurdu. Stellantis’in üst yöneticisi Carlos Tavares ise 1 Aralık’ta görevinden istifa etti. Şirket, düşen talep sebebiyle İtalya’daki ana fabrikasında montaj faaliyetlerini askıya aldı.

Ford Motor da Avrupa’da maliyet açısından rekabetçi olmak ve büyümeyi sürdürebilmek için 4 bin kişiyi işten çıkarma planını açıkladı. Fransız lastik üreticisi Michelin ise Fransa’daki 2 fabrikasını 2026 yılı başında kapatma kararı aldı.

Avrupa’da 106 yıllık geçmişe sahip otomobil parça tedarikçisi Johann Vitz GmbH iflas başvurusunda bulunarak yeniden yapılanma sürecine girdi.

Alman Otomotiv Sektöründe “Duyarlılık” Artıyor: Sipariş Eksikliği Endişesi

Münih merkezli Ekonomi Araştırma Enstitüsü (Ifo), Alman otomotiv üreticileri ve tedarikçilerinin kasımda sipariş eksikliği nedeniyle duyarlılığının belirgin şekilde kötüleştiğini açıkladı. İfo uzmanlarına göre sektör, geniş kapsamlı dönüşüm, yoğun rekabet ve zayıf ekonomiyle boğuşurken işlerini sürdürmeye çalışıyor.

Yeni siparişlerin yetersiz olması, sektörde üretim kaydırma kararları, işten çıkarmalar ve kısa çalışma uygulamaları gibi önlemlerin alınmasına neden olurken, bu durum sanayisizleşme endişelerini artırıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir